Zrovna čtu knihu REWORK od zakladatelů firmy 37SIGNALS a je tu odstavec o akademickém vzdělání. Doslova se zde píše:
,,Příliš mnoho času stráveného v akademické sféře může ve skutečnosti spíše uškodit. Vezměte si například psaní. Po odchodu ze školy se musíte naopak spoustu věcí odnaučit. Zde je pár omylů, které vás v akademické sféře naučí:
- Čím delší je nějaký dokument, tím je důležitější.
- Abyste splnili úkol, musíte napsat určitý počet slov nebo stran atd."
Před pár měsíci jsem začal dálkově studovat navazující magisterské studium na Technické univerzitě v Liberci s lidmi, kteří většinou normálně pracují. Své studium beru hodně s nadhledem a hlavně na to nemám moc času. Můj spolusedící naštěstí školu bere podobně. Pracuje v managementu místní firmy zaměřené na výrobu průmyslové elektroniky do celého světa a má na starosti německy a anglicky mluvící zákazníky, takže přeci jen přehled o tom, jak to funguje v zahraničí má. Řekli jsme si, že to nevzdáme a školu doděláme. Vzájemně si dost pomáháme, protože už jsme to takto dělali na předešlé škole. Ostatní na to vůbec nebyli zvyklí a spolupráce byla téměř na bodu mrazu, takže jsme se rozhodli, že ukážeme cestu pro nastavení vzájemné komunikace a dokázali zbylým 15 spolustudujícím, že naše metody fungují. Začali jsme tedy studium opět organizovat jako firmu a najednou ostatní pochopili, že to jde. Zřídili jsme DropBox pro sdílení souborů, začali používat e-mailové filtry pro přeposílání mailů a strašně moc si navzájem pomohli a sem tam se morálně podpořili v přilehlém restauračním zařízení:) Asi nejdůležitější je to, že máme zkoušky i zápočtové práce hotové.
Když studujete a prošli jste si předtím nějakou praxí, je to občas až komické, jak výuka probíhá a všímáte si, kolik někteří profesoři mají času a hlavně, že výuka vlastně nemá žádný systém. Dříve jsem to tedy viděl též, ale teď je to až úsměvné. Přesto to házím za hlavu a naučím se sem tam co je potřeba a tím to pro mne končí.
Minulý týden jsem sem chtěl napsat článek, který úplně vykresluje výše popisované vlastnosti vysokých škol. Napsal jsem test a potřeboval jsem zase odjet ze školy pracovat. Odpověděl jsem na všechny otázky a spočítal příklady. Vyhodnocení zhruba 20 testů trvalo asi 10 dnů. Všichni většinou dostali za 3, můj test ale neprošel... Zavolal jsem přímo té přednášející, v čem byl problém a do telefonu mi opravila znovu test: ,,Příklady máte správně, ostatní otázky také, ale máte tam málo textu." Odpověděl jsem, že jsem se snažil napsat jen to, co jsem pochopil ze skript, aby to bylo srozumitelné. Jakékoliv diskutování bylo zamítnuto, takže jsem se ani o nic nepokoušel a šel opět na další termín...
Mne tohle ani nerozčiluje, ale je tu vidět ten obrovský kontrast mezi praxí a vysokou školou.
0 komentářů:
Okomentovat