neděle 2. května 2010

Takové ty "trapné" americké bestsellery

Když mi bylo asi 17, vzal jsem poprvé do ruky knihu Myslete velkoryse (The Magic of thinking big) od Davida J. Schwartze. Ke knihám tohoto typu jsem měl úplnou averzi. Říkal jsem jim Takové ty trapné americké bestsellery. Jakmile jsem ji dočetl, došel jsem za spolužákem ze třídy a řekl jsem mu "Udělej web, začneme podnikat." Vytvořili jsme stránky a napsali, že jsme mezinárodní tým pro tvorbu webů s překladateli, které jsem znal. Byla to tehdy sranda, než nám napsal první zákazník, že potřebuje vytvořit e-shop v Jihoafrické republice. Byl to dost velký šok na první zakázku, ale v JAR jsme získali kontraktů od tohoto zákazníka potom ještě více a píšeme si spolu sem tam do dnes.

Dalším milníkem každého podnikatele by měla být určitě kniha od Napoleona Hilla - Think and Grow Rich vydaná roku 1960. Tu bych doporučil těm odepsaným případům, když je jim vážně nejhůř:), nebo těm, kteří začínají od nuly. Každý, kdo čte ten její název se teď určitě děsí, ale četl jsem ji znovu v minulém roce, kdy zde na trzích panovala krize a ze dne na den jsem začal opět fungovat normálně a uvědomil jsem si, co je hlavní grow. Stejně je to zajímavé, že jsou ty nejlepší knihy vydané už v 60. letech.

Autorem bible manažerů je určitě Mark H. McCormack se svou knihou Co vás na Harvardu nenaučí. Perfektní čtení. Tomu autorovi zkrátka všechno věříte, i když kapitola často začíná: ,,...Ben Bidwell, v současné době vicepresident u Chryslera a bývalý šéf úseku odbytu pro Severní Ameriku u společnosti Ford Motor, mi jednou popisoval...". Autor založil světoznámou firmu IMG (imgworld.com).

Na druhou stranu je dost knih zrádných. Nemám rád, když autoři nejrůznějších manažerských knih píšou o tom, jak bychom co měli zlepšit, všechno podkládají nejrůznějšími tabulkami s výpočty, na co se zaměřit a ještě to je hrozně přeloženo do češtiny (např. 100 tipů jak začít úspěšně podnikat od Kena Langdona). Skončil jsem na straně 33 a občas o pár stránek popojedu, abych zjistil, jestli jsem se nespletl v autorovi. Až zjistím, že kniha je vážně trhák, osobně se u něj zastavím a omluvím se mu.

Typ člověka, který mi hodně sedí, je Sergio Zyman s jeho Koncem reklamy, jak jsme jej dosud znali. Jestli někdo opravdu myslí, že potřebuje milióny na reklamu, ať si určitě nejdříve přečte tuto knihu. Díky ní jsem radikálně změnil marketing (k lepšímu). Sergio je člověk na správném místě, který si umí střílet ze všech největších firem světa včetně sebe.

Nedávno jsem narazil na Pitching Hacks, od Niviho a Navala Ravikanta (investorů do Twitteru mj.), od kterých se máme všechny startupy dost co učit, a na základě jejichž knihy jsem zčásti vytvořil otázky formuláře v tomto blogu pro startupy a andělé.

Občas přidám další knihu, na kterou si vzpomenu, nebo nějakou pasáž.

4 komentářů:

ptr řekl(a)...

Think and Grow Rich vyslo uz v roku 1937 a CSSR az po revolucii. http://en.wikipedia.org/wiki/Think_and_Grow_Rich

Ondřej Krabs řekl(a)...

Ptr: díky :)

john řekl(a)...

Myslim, ze jsem taky precetl co se dalo. Myslenim k bohatstvi byla ta prvni kniha... a fak to na me zapusobilo:-)

Peter řekl(a)...

Super tipy, vdaka. Mna inak celkom nakopla Google Story.

Okomentovat