pátek 14. května 2010

Jednání s dodavateli

Včera jsem zjistil, že nám jeden dopravce dává víc jak 60% slevy oproti jeho ceníkovým cenám. Slevy tak mohu poskytovat svým zákazníkům, což je samozřejmě perfektní. Vím, že jsem s tímto dopravcem mluvil od samého začátku dost upřímně a asi proto jsme slevy dostali. Proč ale píšu tento článek. Občas mě zaráží, že se moc nemluví o tom, jak jednat s dodavateli. Všichni řeší, jakým způsobem nabízet své služby zákazníkům, ale o dodavatelích se mluví minimálně.

Vždycky jsem si říkal, že se ke všem dodavatelům budu chovat maximálně slušně a férově. Slíbit si to je jedna věc, ale tou druhou je vše dodržet v těch horkých chvilkách:).

Občas se někde něco zadrhne a hrozí průšvih. Určitě to znáte. Víte, že jde do tuhého a první, co vás napadne, je někoho pořádně vyučit. Scénář je vždy hodně podobný. Klasické oslovení nezačíná obvykle, ale ve stylu: "Hmm, nó, pane Krabs, dobrý den, ehm, ...". To už mi je všechno jasné. Jenže na nějaké vyučování většinou nemám náladu a ani čas. Takže druhou stranu přeruším a požádám je, ať řeknou, co se přesně stalo. Chvíli přemýšlím a pak nějakým způsobem reaguji. Myslím, že v těchto situacích je nejhorší dodavateli vynadat, protože si tím úplně zavřu dveře a problém nevyřeším. Třeba jej s ním skutečně nevyřeším a musím hledat jiného. Na druhou stranu tím získávám dost dobrý přehled o tom, co mohu zákazníkům nabídnout a upozornit je například na některé nedostatky nabízené služby.

3 komentářů:

Martin řekl(a)...

Tu slevu dostáváte za dobrý vztah, za objem, nebo za něco jiného?

Ondřej Krabs řekl(a)...

Objem, vztah, ale i proto, že pro určité trasy a zásilky nám garantují nejnižší ceny, když je nesrovnáme jmenovitě vedle konkurence. Když bychom nabídli na každou zásilku na výběr třeba 15 dopravců, pro dopravce spolupráce není zajímavá a přestanou spolupracovat.

John řekl(a)...

Slusnym jednanim se vzdy dosahne vice.

Okomentovat